Systemowy pomiar kosztów i rentowności
Procesowy Rachunek KosztówJeżeli "gdzieś" w Organizacji "uciekają nam grube miliony" to często właśnie w Procesie Obsługi Klienta. Dlatego po prostu warto wiedzieć, ile kosztuje nas ich obsługa! Zyski naszego przedsiębiorstwa powstają w procesie obsługi klientów. Zysk całego przedsiębiorstwa jest sumą zysków i strat wypracowanych ze współpracy z poszczególnymi klientami. To na poziomie klienta zapadają operacyjne decyzje dotyczące cen, rabatów, sposobu obsługi, często technologii wytworzenia produktów, wsparcia marketingowego.
Złożoność dynamiczna a generowanie kosztówZłożoność dynamiczna w generowaniu kosztów powstaje w wyniku tzw. "pierwotnej natury kosztów". W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że koszty "powstają" z dwóch głównych powodów:
Do realizacji działań angażujemy zasoby płacąc najpierw za ich dostępność a później za wykorzystanie. Większość kosztów tzw. pośrednich w naszych przedsiębiorstwach to koszty dostępności zasobów, które z jakiegoś powodu są dla nas na co dzień "niewidoczne". W życiu prywatnym postępujemy podobnie. Kupując samochód opłacamy jego dostępność. Jeżeli chcemy z niego korzystać musimy tankować paliwo i tym samym płacimy za jego wykorzystanie. Paliwo w zbiorniku kończy się szybko i dlatego czujemy, że za nie płacimy. Ileż to razy kalkulując, czy opłaca się nam gdzieś pojechać myślimy tylko o paliwie? Dlaczego? Bo za dostępność auta płacimy raz na pięć lat, i na co dzień, w krótkim terminie, nie odczuwamy że kiedyś się przecież skończy! Tymczasem samochód w cenie 100 tys. zł i z planowanym przebiegiem 200 tys. km kosztuje 50 gr za kilometr! Paliwo do auta zużywającego 8 litrów na 100 km to jedynie 44 gr za kilometr! Jak duży wpływ ma to zjawisko na wyniki finansowe naszej firmy?
Przyczyna i skutek najważniejszeW kalkulacji kosztów procesu obsługi klienta najważniejsze jest zachowanie związków przyczynowo skutkowych. Rozliczanie kosztów "wartością sprzedaży" nie ma sensu i może powodować więcej szkody niż pożytku. Koszty procesu obsługi klienta powinny odzwierciedlać faktyczną efektywność i złożoność działań, koszty zasobów zaangażowanych w ich realizację. Dlatego w kalkulacji kosztów obsługi klientów należy stosować przyczynowo skutkowe "klucze alokacji".
Język menedżerów zamiast języka księgowych Proces obsługi klienta składa się z działań. Informacja o kosztach obsługi klientów, wytwarzanych i dostarczanych im produktów również powinna być przedstawiona w ujęciu działań. Przecież na co dzień komunikujemy się ze sobą tym językiem: zamówimy, wyprodukujemy, skompletujemy, spakujemy, dowieziemy. Jeżeli będziemy wiedzieć ile kosztują poszczególne działania możemy świadomie zarządzać rentownością współpracy z klientem. Sama informacja kieruje naszą uwagę na działania i procesy najdroższe, w największym stopniu decydujące o rentowności klientów. Menedżerowie wolą myśleć jak usprawnić "kompletowanie zamówień w magazynie" zamiast myśleć jak "obniżyć koszty wynagrodzeń w magazynie"? Myślenie o tej samej kwocie 3 mln zł kosztów w kategorii usprawnienia działań bądź w kategorii "cięcia" kosztów daje z reguły całkiem odmienne rezultaty. Doświadczenia pokazują, że informacja kosztowa przedstawiona językiem "księgowych" (amortyzacja, wynagrodzenia, świadczenia, usługi obce...) jest dla menedżerów i specjalistów niewystarczająca i nieergonomiczna w codziennych kontaktach zarówno wewnątrz organizacji jak i ze światem zewnętrznym.
Kompletność informacji kosztowejKompletność informacji kosztowej oznacza, że nie ma takiego działania w naszej Organizacji, którego kosztów nie jesteśmy w stanie przypisać do klienta. W podejściu systemowym (procesowym) wychodzimy bowiem z założenia, że wszyscy na co dzień spotykamy się w firmie po to, żeby efektywnie obsługiwać naszych klientów. Nawet przetwarzanie listy płac przez Dział Kadr pośrednio uczestniczy w procesie obsługi klienta. Jeżeli nie uwzględnimy tego w naszych kalkulacjach zaistnieje realne niebezpieczeństwo, że oddamy te działania "w rynek" po cenie = 0 zł. Ponieważ w biznesie również nie ma nic za darmo, w długim okresie zapłacimy za to kapitałem własnym.
|
Zapraszamy na szkolenie:
Ostatnie aktualności14.11.2019Universal Display Solution Sp....Czołowy polski producent wyrobów ekspozycyjnych, UDS Sp. z o.o., wdraża system do zarządzania rentownością zamówień klientów Profit Enigma ABC/M28.02.2019Karlik Elektrotechnik Sp. z o....Karlik Elektrotechnik, polska firma rodzinna produkująca akcesoria elektrotechniczne, wdraża system do zarządzania kosztami i rentownością produktów i klientów Profit Enigma ABC/M15.11.2018InterEuropol S.A. wdrożył Prof...Jeden z najnowocześniejszych w Europie, czołowy polski producent i eksporter wyrobów piekarniczych wdrożył system Profit Enigma ABC/M |